Blog

O zakupach i usługach w internecie...

Jak bezpiecznie robić zakupy przez Internet?

Jak bezpiecznie robić zakupy przez Internet?

Sklepy online z każdym rokiem stają się coraz popularniejsze. Nic dziwnego. Sprzedawcy prześcigają się w ofertach, nierzadko zapewniając darmową dostawę pod same drzwi domu. Niestety oszuści nie śpią. Brak ostrożności może skończyć się poważnymi konsekwencjami. Wystarczy jednak, że będziesz stosował się do poniższych wskazówek, by w pełni cieszyć się komfortem zakupów przez Internet.

Aktualizuj system w swoim urządzeniu

Aktualizacje systemu operacyjnego służą nie tylko temu, abyśmy mogli korzystać z nowych funkcjonalności. To także sposób na zwiększenie naszego bezpieczeństwa w sieci, z czego nie każdy zdaje sobie sprawę. Producenci dostosowują bowiem aktualizacje do bieżących problemów, zagrożeń oraz przepisów prawa. Poprzez aktualizacje eliminują również ewentualne błędy poprzednich wersji. Dlatego dbaj o to, by twoje urządzenie było zawsze zaopatrzone w najnowszą wersję systemu operacyjnego.

Sprawdź, czy strona sklepu jest zabezpieczona certyfikatem SSL

Zanim kupisz cokolwiek w sklepie internetowym, sprawdź czy strona sklepu oraz panel logowania posiada certyfikat SSL. Jeśli tak, to oznacza, że połączenie jest szyfrowane. Dzięki temu nie jesteśmy narażeni na wyciek naszych danych. Zabezpieczenie jest widoczne w pasku wyszukiwarki. Symbol zamkniętej kłódki oraz adres witryny zaczynający się od "https" oznaczają, że połączenie jest szyfrowane. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, kliknij w kłódkę. Pojawi się wtedy odpowiedni komunikat o witrynie.

Nie skreślaj małych sklepów internetowych, ale przypatrz się im uważnie

To jasne, że duże sieci zdają się być bardziej wiarygodne. Takie sklepy jak Carrefour, Auchan czy Frisco rzeczywiście bardzo dbają o to, by klient robiący u nich zakupy, był bezpieczny. Jednak nie skreślaj małych sklepów. To często prywatne, zrodzone z pasji, inicjatywy. Aczkolwiek zanim zdecydujesz się na kliknięcie przycisku kierującego do płatności, sprawdź, z kim masz do czynienia. Zerknij na to, czy strona jest szyfrowana (patrz wyżej - certyfikat SSL), czy podano siedzibę sklepu, NIP i/lub KRS. Poczytaj też opinie w internecie oraz zapoznaj się z regulaminem sklepu. A jeśli już mówimy o opiniach, to czytając je, zachowaj dystans. Często powtarzane formułki, sztucznie brzmiące wypowiedzi mogą sugerować, że opinia nie pochodzi od klienta, a jest efektem tzw. "marketingu szeptanego".

Jasne zasady transakcji

Dobre sklepy internetowe powinny jasno przedstawiać warunki zakupowe. Ile kosztuje dostawa? W jakim czasie zostanie zrealizowana transakcja? Jakie są ścieżki umożliwiające zwrot/reklamację produktu? To wszystko powinno być wyszczególnione na stronie sklepu. Uczciwy sprzedawca nie ma nic do ukrycia i dba o poczucie bezpieczeństwa klienta.

Dodatkowe odznaczenia

Obecność takich certyfikatów jak Trusted Shops, Rzetelna Firma, Euro Label czy "Słucham Swoich Klientów" dodatkowo zwiększa zaufanie do sklepu. Jednak jeśli zobaczysz tego typu logotypy, sprawdź, czy poszczególne ikonki linkują do prawidłowych stron internetowych.

Kluczowy moment - bezpieczne metody płatności

Banki wprowadzają coraz to nowocześniejsze metody płatności. Karta kredytowa, PayPal, PayU, czy zyskujący na popularności Blik to sprawdzone i bezpieczne sposoby na zakup w sklepie internetowym. Ciekawą opcją jest również Revolut - wirtualna karta, którą płacimy tak samo jak kartę kredytową. Z tą różnicą, że jest ona zasilana wybraną przez nas kwotą. Zarówno aktywacja oraz jej dezaktywacja trwa kilka sekund. Daje ona gwarancję większej kontroli nad finansami. Zdarza się bowiem, że kartę kredytową podpinamy w ramach płatności cyklicznej, po czym zapominamy o tym fakcie.

Bez względu na to, jaką formę płatności wybierzesz, zawsze bądź czujny i stosuj się do poniższych, uniwersalnych wskazówek:

  • zanim zapłacisz, sprawdź wiarygodność sklepu

  • sprawdź też, czy po wybraniu metody płatności, zostajesz przekierowany na rzeczywistą stronę banku oraz czy strona ma certyfikat SSL

  • płatności dokonuj ze zweryfikowanego urządzenia, zaopatrzonego w aktualny system operacyjny

  • nigdy nie podawaj pełnego hasła do konta bankowego

  • zachowuj maile potwierdzające zakup

Prawa konsumenta obowiązują również w Internecie

Kupując przez Internet, masz prawo odstąpić od umowy i zwrócić towar bez podawania przyczyn w ciągu 14 dni (wyjątkiem są tu np. produkty stworzone na specjalne życzenie klienta). Przepisowi temu nie podlegają produkty takie jak warzywa czy owoce. Te jednak możesz bez trudu zareklamować, jeśli są np. nieświeże. Sklep ma obowiązek przyjąć twoją reklamację, pod warunkiem, że wystąpiłeś o nią w ciągu 3 dni od momentu dostarczenia zakupów. Jeśli nie jesteś zadowolony z zakupów lub sprzedawca nie wywiązał się z umowy, nie martw się o zwrot kosztów. Na ratunek przychodzi procedura chroniąca klienta - chargeback. Jest to tzw. obciążenie zwrotne, które umożliwia ubieganie się o zwrot pieniędzy bezpośrednio w twoim banku.

Zakupy przez internet są wygodne i bezpieczne. Jednak tak, jak strzeżesz swojego PIN-u do karty podczas płacenia w sklepie stacjonarnym, tak i podczas płacenia online należy zachować uważność.

Dajemy się lubić, dołącz do nas!